مسئله 1. تمرکز حواس
تاريخ : سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:تمرکز, حواس, تمرکز حواس, | 17:27 | نویسنده : علی شریفی و صادق عبدالهی

تمرکز حواس چگونه ایجاد می­شود؟

«عدم تمرکز حواس»، موضوعی است که بسیاری از جوانان، به دلایل مختلف، از آن رنج می­برند. تمرکز حواس در هر کاری از ضروریات است. تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان، روی موضوع خاصی متمرکز می­شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام دادن صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. در یک جمع بندی کلی، بیشتر افراد به دلایل زیر، با عدم تمرکز حواس و فکر روبه­رو می­شوند:

  1. کسانی که خود را به انجام دادن کاری مجبور می­کنند، در حالی که تمایل چندانی به آن ندارند. در این صورت قوای ذهنی و روانی­شان، به طور خودکار از آن موضوع دور شده و دچار حواس­پرتی می­شوند.
  2. فشارهای روانی، از جمله عوامل عمده پراکندگی فکری است. بیشتر افراد در مواجهه با یک موضوع، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند، و یا توانایی حل مسئله و کسب توفیق را در خود نمی­بینند، دچار نگرانی و اضطراب می­شوند و در نتیجه این ترس از شکست، افکار منفی، عدم اعتماد به نفس و خیال­بافی­های منفی­گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می­کند و به جای اینکه روی موضوع خاص متمرکز شوند، بر ترس و احتمال شکست خود متمرکز می­شوند که موجب حواس­پرتی می­شود.
  3. گاه بعضی از حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می­کند. مسایلی نظیر آنچه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و... رخ می­دهد، تمرکز حواس را از بین می­برد.

و عوامل دیگر که به خاطر اختصار مطلب آنها را ذکر نمی­کنیم.

و اما راه­های مقابله با عوامل حواس پرتی:

  1. در ابتدا قبل از هر چیز برای تمام فعالیت­های درسی و غیر درسی، برنامه­ریزی کنید و در این برنامه­ریزی، زمان معینی را در طول روز، برای اندیشیدن درباره موضوعات مختلف با تخیلات و افکار مزاحم، اختصاص دهید. این کار حداقل دو فایده مهم دارد: نظم وانضباط در تمام فعالیت­هاـ حتی در اندیشه­ها و افکارتان ـ راه پیدا می­کند که خود بسیار ارزشمند است و نیز اگر افکار مزاحم در غیر زمان معین، به سراغتان آمد و باعث حواس­پرتی شما شد، می­توانید به خود وعده دهید که زمان اندیشیدن در این­باره، فلان زمان خاص و معین است.

پس برای هر کار و فعالیتی، وقتی مشخص کنید و در آن زمان به هیچ امری غیر از آن نپردازید.د توجه فرمایید: "هرکاری"

  1. اصول و قوانین لازم برای کار خود را بشناسید و آن را به دقت و با سعی هر چه بیشتر، رعایت کنید
  2. اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و... دچار عدم تمرکز حواستان می­شود؛ بدانید که:

الف. زندگی فردی هیچ کس، خالی از مشکل و ذهن هیچ فردی، به طور کامل خالی نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید و ذهن خود را از آن مسئله برهانید.

ب. به هنگام مزاحمت آن افکار، به خود قول بدهید که در این­باره خواهم اندیشید( و زمانی را برای این کار در شبانه­روز اختصاص دهید)

ج. در صورت امکان به اتفاق یکی از دوستان خود، به انجام کار خود بپردازید و از او کمک بگیرید.

5. در صورتی که موضوع یا موضوعات خاص و محدودی باعث حواس­پرتی شما می­شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که این در حکم علت عدم تمرکز حواس شما است. پس برای مقابله با آن، ابتدا علت و عوامل الی را شناسایی کنید و در پی حذف یا تقلیل آن برآیید؛ ولی اگر موضوعات مختلف، باعث حواس­پرتی شما می­شود، به نکات مهم بالا حتما توجه کنید و حتی­الامکان با مشورت از افراد باتجربه و فهیم، به حل آن مسئله بپردازید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: